Filmosfera

Gosti iz galaksije (1981)

Gosti iz galaksije (češki Monstrum z galaxie Arkana) prikazan na ovogodišnjem nultom izdanju Fantasic Film Festivala je nešto najbizarnije i ujedno najbolje što sam gledala u zadnje vrijeme a da je dio hrvatske kinematografije. Film česko-hrvatske produkcije redatelja Dušana Vukotića je jedan od rijetkih znanstveno-fantastičnih filmova u hrvatskoj kinematografiji, dapače, ako ne i jedini koji sam gledala (primam sve sugestije i preporuke za daljnje gledanje!). Film je inače sniman u Dubrovniku i ima jako lijepe scene hrvatskog primorja.

Where is Waldo ili Rene...

Centar radnje filma je pisac znanstveno fantastičnih romana, Robert koji otkrije da boluje od rijetke bolesti telurgije, tj.sposobnosti da se snagom volje predmeti i bića u stvarnosti materijaliziraju. Kako je u procesu pisanja svog romana, iz njegove mašte se materijalizira cijeli planet daleke galaksije Arkana. Cijeli zaplet počinje kada na Zemlju dođu trojica androida-vanzemaljaca, Andra i dvoje djece Targo i Ulu, u želji da upoznaju svog kreatora. Kaos nastane kada mještani saznaju za ovaj neobičan posjet, a i postojanje čudovišta Mumua ne pomaže pretjerano u toj cijeloj zbrci, i tada nastaju tako kaotične i WTF situacije od kojih je pokolj na vjenčanju jedna od  najbizarnih trash/camp scena kojoj sam svjedočila u hrvatskoj filmografiji. Mada i scena golotinje u špilji je jedan od tih trenutaka, ili pak izrastanje grudi na tipu (lol!) gdje gledaš i ne vjeruješ šta vidiš! Ili dolazak Robertove djevojke Bibe na prizor Robertovog čudnog nazovimo ga skoro bliskog susreta sa androidicom Androm, i komične scene koje slijede nakon toga ( “Kozmička flundra iliti kurva“!). Kako se da iščitati, jako zanimljiv film, koji zaslužuje epitet kultnog ostvarenja hrvatske kinematografije.

Poster filma Gosti iz galaksije

 Film je kao neka čudna kombinacija nadrealizma, komedije, trasha i naravno znanstvene fantastike. Specijalni efekti su začudo dobri s obzirom na dosege tog vremena, a film sam po sebi odiše duhom stare Juge. Inače, sama priča kao da je izašla iz nekog broja Siriusa. Glumačka postava je i više nego poznata, Žarko Potočnjak, Lucie Zulová, Ksenia Prohaska, Rene Bitorajac (!),Ljubisa Samardzic i drugi. Sigurna sam da film ima i fanove i ne-fanove, ali stvarno, film je za svaku pohvalu jer je neuobičajen i odudara svojom netipičnom (u to doba kao i danas ) tematikom. 

Za one koje su propustili ovaj film, mogu  ga pogledati ovdje:


Film je osvojio nekoliko nagrada: na festivalu fantastike Fantasporto u Portu (1984.), Međunarodnu nagradu za fantaziju za scenarij u Trstu 1981., prvu specijalnu nagradu žirija, Imagfic (Madrid) 1982., Grand prix, Grand prix publike, nagradu FIPRESCI, nagradu žirija za najbolju masku, nagradu publike u Cádizu 1982. te glavnu nagradu za režiju u Bruxellesu 1983.


2 thoughts on “Gosti iz galaksije (1981)

  1. Ja sam film namjeravala pogledati no kako je pisalo da ima i horor scena, odustala sam.:/ S druge strane, bojala sam se, obzirom da je iz 1981., da će vanzemaljci biti odjeveni u aluminijsku foliju.
    Sad mi je žao što sam ga propustila. Zaplet mi se čini jako zanimljivim a sad sam stvarno znatiželjna kako je izgledao taj pokolj na vjenčanju.😀

  2. Pingback: Visitors from the Galaxy (1981) | 35 mm

Odgovori

