Knjigosfera

Djevojka s bisernom naušnicom – Tracy Chevalier

Na leđa šesnaestogodišnje Griete pao je teret prehranjivajna obitelji. Iako su nekoć bili dobrostojeći i sretni, nakon očeve nesreće stvari su krenule nizbrdo. Tako se Griet zaposlila kao sluškinja kod poznatog slikara Vermeera. Osim kuhinje, praonice, odlazaka na tržnicu i brige o djeci najrazličitije dobi i karaktera, Griet je suočena sa uvijek nezadovoljnom i trudnom slikarovom suprugom Catharinom, te njegovom oštrom punicom Mariom Thins koja ionako vodi brigu o svemu. Griete je već prvog dana svoga boravka kod Vermeera stekla veliku i vrlo opasnu neprijateljicu, njegovu kćer Corneliu. Jedina svjetla točka u njenom životu su druga sluškinja Tanneke koja joj boravak tamo čini podnošljivijim, rijetki posjeti obitelji, te mladi mesar Pieter.

Kako će dani odmicati, Griet će se sve bolje snalaziti u moru svakodnevnih obaveza, a pokazivat će i veliko zanimanje za svog gospodara i njegovo slikanje. I njemu će za oko zapeti njen interes za slike, te će njih dvoje postajati sve povezaniji. Među njima se stvara odnos na kojem im zavidi Vermeerova žena, a sve će kulminirati ogromnim sukobom zbog biserne naušnice na Grietinom uhu.

Iako je prilično besmisleno razglabati o pravima žena u Europi u 17. stoljeću, još je manje učinkovito upozoravati na tešku situaciju neke sluškinje koju gospodar svakog trena može iskoristiti i odbaciti je čim mu dosadi. Nešto slično se desilo i Griet, ali više na emotivnoj nego fizičkoj razini. Očito je da su se između nje i Vermeera razvili snažni osjećaji, no on se prema njoj postavlja imperativno, te ona udovoljava svakom njegovom zahtjevu. Ona je zbog njega raspustila kosu i otvorila usne, a moral tadašnjeg društva mladoj djevojci nikako ne odobrava takvo postupanje, te se nakon toga osjećala toliko razotkriveno, ogoljeno, poniženo da je seks sa Pieterom nakon toga bio nebitan. Sreća po nju da ju je Pieter stvarno volio, te je imala kome pobjeći i maknuti se iz kuće Vermeerovih.

Griet je vrlo svjesna svoga položaja i zna da si ne može priuštiti da se zaljubi u gospodara. Također, ne mašta o nemogućem niti se nemogućem nada. Zna da će je na kraju dobiti Pieter, a iako se ona tome ne protivi, jasno je da i sama vidi kako izbora u biti nema.

Nizozemska u 17.-om stoljeću, njene građevine, krščanstvo i protestantizam na istom mjestu, bahata vlastela i bespomočne sluškinje, građanski cehovi i umjetnost vrlo su spretno povezani u jedinstvenu priču o djevojci koja preko ramena, s bisernom naušnicom na uhu, gleda u slikara.

Jasmina

Odgovori

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s