Filmosfera

Apocalypto (2006)

Iako ne volim Mel Gibsona, moram priznat da je sa Apocalyptom napravio prilično dobar posao. Film je unatoč tadašnjem padu popularnosti Mela Gibsona, koji je u ovom filmu bio redatelj, producent (uz Brucea Davey) i scenarist (uz Farhada Safinia),  postigao veliki uspjeh i ostvario znatnu zaradu. Anonimni glumci, gomila nasilja i drevni majanski jezik ipak su se pokazali više nego dovoljnim za brojne nominacije i  osvojene nagrade. Film ima i mana, ali o njima nešto kasnije.

Prilikom lova, Jaguarova Šapa (Rudy Youngblood) i njegova družina susreću prestrašenu skupinu koja bježi od osvajača njihova sela. Sljedećeg jutra, isti osvajači razore i njihove domove, a one koje nisu pobili odveli su kao roblje. Ipka, prije nego što su ga dohvatili, Jaguarova Šapa uspjeva skloniti svoju ženu i sina na sigurno. Put do dalekog grada bio je opasan i brutalan, no najgore je slijedilo tek tamo jer su robovi bili namijenjeni za žrvtvovanje. Baš kad je došao red na Jaguarovu Šapu, desi se pomrčina i njegov život biva pošteđen, a on se dade u bijeg. Ranjen i gonjen, on bježi prema svom selu te pritom postepeno svladava brojčano nadmoćniju grupu. Kad se vratio, njegova je žena sama u bunaru gdje su se skrivali i zajedno se udalje od europskih brodova koji su upravo pristali.

Film obiluje nasilnim, krvavim i okrutnim scenama, kao što su čupanja srca, jarak pun obezglavljenih leševa, kotrljanje glava po stepenicama, jaguar koji ubija čovjeka, zabadanje šipki u ljudsko tijelo… Film je općenito naturalistički bilo da se radi o gotovo golim tijelima, samostalnom porodu, seksu, saniranju ozljeda.

Apocalypto se očito nije mogao othrvati nekim hollywoodskim klišejima poput čuda koje je spasilo glavnog junaka od sigurnog odrubljivanja glave, zatim njegovo trčanje po džungli iako je zadobio ozbiljne ozljede, i svladavanje brojčano jače grupe sve kako bi spasio svoju obitelj. Kad smo već kod pomrčine sunca zbog koje se odustalo od daljnjih žrtvi, Edgar Martin del Campo napominje da su Maje, kao poznavatelji astronaomije bili upoznati s tom pojavom, tt je se zasigurno ne bi prestrašili kako je to prikazano u filmu. Ne samo to, trajanje pomrčine i pun mjesec koji u noći nakon toga slijedi znanstveno su nemogući.

Sljedeći prigovor ide na račun prikaza Maja. Antropologinja Tracy Ardi smatra da ih je Gibson prikazao prenasilnima i u tome vidi rasističku poruku. Stephen Houston, profesor antropologije, napominje da Maje nisu zarobljavali obične ljude radi žrtvovanja, već su to bili kraljevi, da ne postoje dokazi o masovnim grobnicama (pri tom je aludirao na jamu zatrpanu leševima) i da si ih Maje ne bi ni dozvoljavali blizu polja kukuruza.

Dakle, dok filmaši Apocalypto smatraju izvanrednim i etnografski vjerodostojnim prikazom jedne kulture, stručnjaci ipak upozoravaju na neke greške. Majanski jezik i domorodačka glumačka ekipa zaista su za svaku pohvalu, zelenilo džungle ne može biti dojmljivije, proročanstvo djevojčice o apokalipsi ne može biti zlokobnije i dramatičnije, a ljudski napori i sposobnosti (točnije, napori i sposobnosti glavnog lika) su za ne povjerovati. Ipak, kad se makne sva ta egzotika dobije se vrlo jednostavna priča sa sretnim krajem.

Jasmina

Odgovori

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s